reklama

Jak se rodí chléb

K názvu článku ma inšpiroval kúsoček poviedky, ktorú rozpráva Šimek a Krampol. Bolo to dávno, keď som to počúval, no tieto slová sa mi navždy zapísali do harddisku v hlave. Preto, keď mi toustíky a maslové rožky Made in UAE prestali chutiť (a dosť rýchlo), som si vymyslel pečenie chleba.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

Prvý recept som získa od mojej mamky. Malo to byť rýchle a jednoduché. Aspoň mne sa to tak vždy zdalo. Nemal som potuchy o tom, akú múku použiť, koľko vody načim, ale mal som predsa recept. Prvé peripetie nastali keď som zháňal droždie. Darmo som blúdil medzi chladiarenskými regálmi v supermarkete , nikde nič, ani len vôňa po droždí. Sklamaný som sa zdôveril kolegovi Faresovi o mojom trápení a ten mi na druhý deň víťazoslávne vytiahol z regálu sušené droždie. Vedel som, že v tom musí byť nejaký trik, pretože som v podvedomí tušil, že aj na bagety a rožky treba droždie. Sláva...droždie mám, šmaril som do košíka kilo múky a davaj sa hrať na pekára. Podľa receptu som odhadol množstvo droždia, vyrobil som "kašovitú zmes", o ktorej som si myslel, že je to chlebové cesto, hodil som to na plech a šup do trúby. Za hodinu som vytiahol upečený chlebík, a bol som presvedčený, že najbližšie tri dni budem jesť len chrumkavučký chlebík. Sklamanie bolo úmerné nadšeniu. Chlieb sa dokonale prilepil o plech a po dôkladnom páčení rôznymi nástrojmi typu nôž, varecha, zbíjačka, dynamit sa mi podarilo chlieb rozdeliť na dve polovice. Vodorovne. Kôrka tvrdá ako peň, vnútri blato. Kde udělali soudruzi z NDR chybu ?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Samozrejme ako správne technicky vzdelaný človek nikdy nečítam návody. Buď to funguje alebo je výrobok zlý, keď nefungoval aj bez návodu. Nejako mi však do očí padli nápisy na plechovke od droždia , kde bolo výrazne zdôraznené, že sa má rozpúšťať na 4x v malých dávkach. Človek sa do smrti učí a aj tak blbý umrie. Sklamaný výsledkom som zobral môj prvý chlebík , sadol som si na lavičku pri Sharjah creek a nakŕmil som s nimi čajky. Som presvedčený, že sa im grgá dodnes.

Pekárske nadšenie ma opustilo na týždeň. Začal som pátrať po internete, ako vlastne skutočne sa chlieb má robiť. Natrafil som na stránočku, kde návod bol napísaný doslova pre každého. Samozrejme dal som aj pozor aj na dôkladné rozpustenie droždia, ale aj v tomto návode mi chýbala jedna dôležitá vec (na toto som prišiel o 3 chleby neskôr) - a to presné množstvo vody. Z druhého chleba sa mi zachovala iba jedna fotka . Tentokrát som nakŕmil holuby. Asi boli šťastné, lebo dodnes mi chodia sadať na parapet.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nebudem ďalej napínať. "Dlouhodobým zkoušením" som sa dopracoval k tomuto receptu.

Suroviny: pol kila obyčajnej hladkej múky (ja používam túto, ale "modrú", nie zelenú - tá je na chapati ), sušené droždie (2-3 čajové lyžičky, alebo aj dva a pol - zlatá stredná cesta), 3/4 čajovej lyžičky soli (nezabudnúť !!!), 2 čajové lyžičky oleja, 1 čajová lyžička octu, 1 - 2 čajové lyžičky rasce (podľa chuti), voda - dva a pol deci. Zvyknem dávať ešte za lyžičku sezamu (podľa nálady) alebo väčší zemiak uvarený v šupke (samozrejme pred vložením do cesta ho ošúpem).

Postup: z vody do hrnca odlejeme asi tak 0,8534 deci. Možeme aj cele deci. Zohrejeme na telovú teplotu - najlepšie na šporáku, kto chce, môže aj v ústach. Pridáme lyžičku sušeného droždia (určite sa dá pracovať aj s čerstvým - ale nemám šajnu koľko ho treba). Počkáme, kým sa rozpustí, potom takto pridáme aj druhú a tretiu. Poriadne pomiešame aby nám neostali hrudky. Pridáme soľ, olej, ocot, rascu (sezam, rozpučený zemiak). Poriadne zamiešame. Po lyžiciach pridávame múku a poriadne miešame. Ja používam klasické ručné miesenie, najprv varechou, potom rukami. Postupne pridávame múku a vodu. Keď už nemáme síl miešať varechou a na rukách začínajú naskakovať pľuzgiere od varechy, poriadne pomúčime dosku a vykydneme cesto na dosku. Nasleduje veľmi dôležitá fáza a to ručné hnetenie. Niekde pri chlebe č. 8-9 som prišiel na to, že túto fázu naozaj netreba zanedbávať. Treba intenzívne miesiť zhruba 15 minút, menej intenzívne 20 minút. Cesto sa musí samo odlepovať od rúk a dosky. Keď je cesto správne vymiesené, ruky musia ostať takmer úplne suché. Opakujem - makať, makať, makať... Cesto musí byť tuhé, nesmie sa roztekať. Ak sme vodu preliali, miesime na doske a priberáme múku z pomúčenej dosky. Ak je husté, cvrkneme troška vody.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Cesto bachneme naspäť do hrnca, pomúčime, zakryjeme pomerne čistou utierkou a necháme vykysnúť. Ja dávam na hodinu a pol na teplé miesto. Prvá indikácia dobrého cesta je vykysnutie. Asi takto .Ďalej je to relatívne jednoduché. Cesto znova vykydneme na dosku, zase ho pomiesime (dávame pozor aby sme nezamiesili dovnútra čerstvú múku, potom ostávajú v chlebe kusy spečenej múky). Rozpálime rúru, čo to dá. Vytvarujeme bochník alebo koleso, podľa toho na čo máme náladu a čo sa nám podarí. Ja zvyknem maslom troška prebehnúť plech na pečenie. Stabilizujeme bochník na plechu a potrieme slanou vodou (1-2 čajové lyžičky soli na 2 deci vody). Môžeme posypať rascou, prípadne sezamom. Šturíme do rúry, do stredu a 15 minút pečieme na plný plyn. Po 15 minútach uberieme plynu na cca 3/4 a pečieme ďalších 15 minút. Vytiahneme z rúry, potrieme zase slanou vodou a necháme ďalej cca 45-60 minút piecť na miernom ohni (štvrtina až tretina výkonu). Sledujeme či náhodou nebúchajú susedia, poprípade či hasiči si nezačali rozkladať nádobíčko pod naším oknom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zhruba po hodine a štvrť až pol môžeme chlieb vybrať. Potrieme znova slanou vodou, prikryjeme utierkou a necháme vychladnúť. Ak sa dielo zadarilo, rodina vás bude milovať. Ak nie budú vás milovať holuby, čajky, vrabce, lastovičky, prípadne iné spevavé a nespevavé zvieratá.

V každom prípade želám veľa trpezlivosti a radosti pri pekárskych výčinoch .

Attila Csontos

Attila Csontos

Bloger 
  • Počet článkov:  3
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Dostal som sa do "velkeho sveta". Uvidime co zivot prinesie... Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu